Xenical
 
Xenical
بنر


جگرخونی های هوشی فیس بوک

  • مشاهده در قالب پی دی اف

اگه توی فیس بوک پروفایل ندارید، حتما تا حالا اسمی ازش شنیدید یا لا اقل پروفایل دوستانتون رو نگاه کردید. شبکه ی اجتماعی که از سال 2004 اومد و این همه هم طرفدار پیدا کرد. خیلی ها می گن آینده ی وب تو دست شبکه های اجتماعی مثل فیس بوکه.

البته موضوع این پست معرفی فیس بوک یا تبلیغات براش نیست. D: موضوع جگر خونی هایی هست که این غول بی شاخ و دم و پر ادعای هوش مصنوعی برای کاربرا به وجود میاره.

ماجرا اینه که این آغای فیس بوک وقتی یه نفر با یه آی پی آدرس (IP Address) نا آشنا وارد حسابش میشه بهش گیر می ده که از یه مکان دیگه روی کره ی خاکی داری وارد می شی و نا آشنایی برای ما. خوب تا اینجاش درست، این خیلی چیز خوبی هم هست. (به جز موارد ایران زمینی که ملت باید با ف.یل.ت ر ش-ک ن یا وی پی ان وارد بشن که هر دفعه ممکنه آی پی ها عوض بشه و گیر دادن ها دوباره شروع بشه) موضوع ما این هم نیست. D: موضوع سر هوش مصنوعی هست که پشت این گیر دادنا خوابیده.

فیس بوک برای تایید هویت کاربراش راهای زیادی داره. از راه های معمولی مثل کپچا (Captcha) و تایید ایمیل (Email Verification) یا حتی تماس تلفنی گرفته تا راه های پیشرفته ای مثل تایید شناخت دوستاتون توی فیس بوک. احتمال خیلی زیادی وجود داره که کسایی که توی فیس بوک پروفایل دارن و ساکن ایران هم هستن این Security Question ها رو تجربه کرده باشن. حتی یادمه خیلی ها بهشون می گفتم شمارتونو توی فیس بوک بزارید برای تایید هویت بهتون زنگ می زنه باور نمی کردن تا وقتی باهاشون تماس گرفته می شد. کلی هم کیف می کردن. حالا این وسط  تعیین هویت ها لازمش داشتن الگوریتم های خیلی خیلی پیچیده ای برای درست بودن نتیجه هست که می خوام چند تا مثال از سوتی های فیس بوک براتون بیارم.

امروز خواستم به پروفایلم سر بزنم و از اوضاع و احوال رفقا با خبر شم که با همون سوال های امنیتی که مضمونش تغییر مکان شما توی فاصله ی چند ساعت از این ور دنیا به اون ور دنیاست مواجه شدم و خواستم روال عادی برگردوندن حسابم رو انجام بدم که به سوال های خیلی جالبی برخوردم. D:

دو تا عکس ازش گرفتم که براتون می زارم.

Facebook's face recognition

Facebook's face recognition

بله....... :|

اونوقت بنده از کجا باید بدونم اون تیکه سنگی که عینک دودی زده کیه یا چشم اسفندیار که تگ خورده به نام کی می تونسته باشه؟ در نگاه اول می گیم خوب خود کاربرا نباید این عکسای نا مربوط رو به اسم هر کسی تگ کنن. (تگ کردن ینی ثبت شخص در عکس، ینی که شخص در اون عکس وجود داره، نه که برای دیدن هر عکسی دلمون خواست بیایم اون آدمو توی عکس تگش کنیم.) من خیلی سعی کردم به دوستا و آشنا ها بفهمونم این کار درستی نیست. که کسی که توی عکس حضور نداره رو با تگ کردن مجبور به دیدن عکس کنن.

نتیجه ی تگ کردن بی مورد هم میشه اینی که بالا می بینید. قاطی کردن فیس بوک در اهراز هویت عکس ها. D:

این تفکر من وجود داشت تا اینکه فهمیدم نه، مثل اینکه همه ی دنیا این مشکلو با این روش فیس بوک دارن. درسته که هوش مصنوعی خیلی خیلی پیچیدست، سخته و نیاز به آزمون و خطا داره. اما به کاربرا هم حق بدین وقتی 5 تا سوال امنیتی دارند و 3 تا از اون 5 تا عکس عینک دودی، روزنامه یا نیمکت توی یه پارک هست که باید بگن کیه، صداشون در بیاد.

کلا هدف از بیان این موضوع این بود که بگم :

  1. دیگه بیهوده تگ نکنین.
  2. هوش مصنوعی فیس بوک همچینم جالب نیست.
  3. اصلا کلا فیس بوک چیز بیهوده ایه. D:
  4. امیدوارم روزی شاهد اتمام این فیلترینگ ها باشیم.
  5. یه نکته هم بگم، من جدیدا پی بردم این وی پی انی که ما استفاده می کنیم کاربرد دور زدن فیلتر نداره. حالا نمی دونم چند نفر اینو می دونن، اما کار اصلی وی پی ان اتصال به شبکه های اداری و virtual هست. که ما با دادن هزینه ی بیشتر باید علاوه بر در معرض خطر قرار دادن اطلاعاتمون هزینه ی بیشتری هم برای استفاده از اینترنت بپردازیم.
همین دیگه.

ارسال نظرات شما

نام شما:
ایمیل شما:
وبسایت شما:
نظر:

تماس با ما

جهت ارتباط مستقیم با روابط عمومی انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه پیام نور جهرم و بیان دیدگاه و نظرات خود می توانید با ایمیل و یا استفاده از قسمت تماس با ما در تماس باشید.

مطالب شما

شما دانشجوی محترم می توانید مطالب مفید خود را به ایمیل ما ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت قرار داده شود. لطفا قید فرمایید که مطلب حاضر جهت قرارگیری در سایت فرستاده شده است.

  • ایمیل : info@jpcs.ir

درباره ما

انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه پیام نور شامل انجمن های علمی رشته های مهندسی کامپیوتر (نرم افزار ) و علوم کامپیوتر می باشد که در حال حاضر با آغاز ترم تحصیلی جدید، اعضای جدیدی در آن ها به فعالیت می پردازند.

هم اکنون اینجایید : دیگر مطالب جگرخونی های هوشی فیس بوک